Centre per a la dona i l’infant

Consulta els nostres artícles i vídeos

Mostrant un article
14 de Març de 2016

La panera dels tresors

La panera dels tresors és una proposta de joc creada per Eleanor Goldschmied. Es tracta d’un gran recurs per a l’estimulació primerenca de bebès des dels 6 fins als 10/12 mesos, una edat en la qual comencen a estar asseguts i encara no es desplacen gaire.

La panera dels tresors

És una activitat d’exploració sensorial molt rica i molt estesa als centres d’educació infantil (0-3 anys), que es basa també en els principis de Maria Montessori i Emmi Pickler. Consisteix en una panera de vímet amb objectes d’ús quotidià escollits amb la finalitat de proporcionar estímul i experiència als cinc sentits, així com al moviment del seu cos.

Està formada per un conjunt especial de materials, no joguines, que podem trobar per casa, confeccionar, recuperar dels comerços, o bé comprar. Altres materials no donarien al nen referencies tan precises de superfície, pes, temperatura, forma, color, olor, so, consistència, etc.

La panera dels tresors afavoreix la "curiositat innata" per descobrir les qualitats de les coses, la qual cosa permet al bebè deixar-se portar pel seu propi impuls i triar allò que més li interessa en aquest moment.

Aprèn sol i per ell mateix. L’adult, amb la seva presència i atenció, li dóna seguretat i confiança. Assegut al costat de la panera pot desenvolupar millor la seva capacitat de coordinar ull, mà i boca, pot accedir més fàcilment als objectes i portar-los-hi a la boca per conèixer-los. Afavoreix també l’atenció i concentració.

Com s’organitza

Els objectes es trien un a un segons la seva qualitat: fusta, vímet, metall, palla, objectes naturals, etc., i es posen en una panera de vímet dur d’uns 35 centímetres de diàmetre i 8 d’altura. És important que la panera sigui sòlida, plana, estable i sense nanses. El nen s’ha de poder recolzar còmodament sense que es tombi.

La panera s’omple completament amb un assortiment satisfactori. La presentarem al nen sempre d’una manera atractiva i així la mantindrem. La selecció dels materials es farà amb objectius creatius i caldrà anar renovant els objectes perquè el nen no perdi l’interès. Hem de deixar aquells que li interessin i facin de fil conductor.

Es presenta la panera en un espai tranquil, sobre una superfície neutra (manta o catifa llisa) perquè d’aquesta manera els objectes, en caure al terra, tinguin el seu protagonisme. De vegades solem abusar dels motius estampats i hi ha moments en els quals el nen necessita concentrar-se sobre el que hi ha damunt, i no pot.

Cal evitar les interferències i afavorir sempre la lliure exploració, manipulació, concentració i atenció.

L’adult s’asseurà prop de manera que permeti mantenir-se a una distància òptima per observar el joc, sense interferir l’acció i donant seguretat amb la mirada i presència, en actitud receptiva i disponible para quan el nen ho necessiti.

Llistat d’objectes que poden anar a la panera: 
(extret de llibre: "Educar a l’infant a l’escola bressol" d’Elinor Goldschmied. Publicacions de Rosa Sensat. Tems d’infància. Educar de 0 a 6 anys )

OBJECTES QUE ES TROBEN EN LA NATURALESA
Pinyes
Pals petits
Cargols de mar
Carabasses seques, petites
Plomes grans
Pedra arrodonida que pugui agafar amb dues mans, no petita.
Taps de suro de diferents mesurades
Trossos d’esponja
Os d’alvocat

OBJECTES MANUFACTURATS DE MATERIALS NATURALS
Pilotes de llana
Petits cistells de diferents formes
Centres de Ràfia
Anelles d’os
Calçadors d’os
Raspalls de bany o de les ungles *
Raspalls de dents *
Brotxes d’afaitar *
Pinzells *
Raspall de sabates*
*: només amb cerres naturals

OBJECTES DE FUSTA
Maces molt lleugeres
Caixes de diferents mesurades
Panderetes amb el cercle de fusta
Carrilló
Xiulets de canya
Castanyoles
Pinces de la roba
Boles de colors una mica grans ben agafades en un cordill
Ous de sargir
Galledes de diferents mesurades
Cilindres
Boles (ni gaire petites, que no càpiguen en la boca)
Bobines
Corrons
Anelles de cortines
Argolles de tovallons
Culleres o espàtules
Oueres

OBJECTES METÀL·LICS
Culleres de diferents mesures
Batedors manuals
Espremedora
Xiulets
Clauers
Motlles de dolços, petits
Pots (amb les vores arrodonides)
Cendrers petits
Trompetes
Timbres
Un triangle penjat d’una corda
Tapes de pots
Pot tancat que contingui arròs cru, mongetes o cigrons
Sonalls
Trossos de cadena fina
Ratlladora
Mirall petit metàl·lic
Embut

OBJECTES DE GOMA, TELA, PÈL I PELL
Moneder de pell
Bosseta de pell amb cremallera
Pilota de tela de colors
Ós de peluix
Nina de drap
Estoig d’ulleres, de pell
Sacs de feltre plens de mongetes
Pilota de pell sintètica
Pilotes de goma
Pilotes de tennis
Pilotes de golf
Cintes de colors
Un tros de tub de goma

OBJECTES DE PAPER , CARTRÓ, Etc.
Paper setinat
Capsetes de cartró
Postals il·lustrades amb imatges conegudes
Petits àlbums amb pàgines decorades.
Polsera

Bibliografia:
"Educar a l’infant a l’escola bressol" de Elinor Goldschmied. Publicacions de Rosa Sensat. Temes d’infància. Educar de 0 a 6 anys.

"El joc de la descoberta" (1994) de Tere Majem y Pepa Òdena. Colección temas de infancia núm. 22. Associació de Mestres Rosa Sensat.


Eva Mª García Vargas. Mestra de Ed. Infantil