Centre per a la dona i l’infant

Consulta els nostres artícles i vídeos

🔎
Mostrant un article
🔄
31 d'Agost de 2015

Activitats per afavorir el desenvolupament psicomotor a casa (I part)

El moviment corporal té una incidència molt important en el desenvolupament tant físic com psíquic de l’infant. Segons Lapierre i Acucouturier, pares de la psicomotricitat moderna, “l’infant organitza, a poc a poc, el món a partir del propi cos”. Segons les autores del llibre:”Guia d’activitats i d’equipaments per a l’educació física 0-3 “, editat per l’associació de mestres de Rosa Sensat,“és bàsic per a l’infant poder moure’ s en llibertat, ja que el moviment és el mitjà que ell empra per conèixer quines són les seves capacitats i com utilitzar-les per assolir nous reptes”.

Activitats per afavorir el desenvolupament psicomotor a casa (I part)

Les seqüències bàsiques de moviment (girar el cap, aixecar-lo, aixecar els braços, voltejar, arrossegar-se, seure, caminar, saltar...), compartides amb altres espècies animals, s’expressen durant els tres primers anys de vida i són universals. Per tant, no cal “ensenyar-les”. Tots els infants les manifesten espontàniament si l’ambient els ho permet.

Important donar espai de moviment ampli (cap al mes de vida aproximadament). El terra és el millor, ja que els hi dóna seguretat.

Posar roba còmoda que permeti amplitud de moviment i peus descalços perquè pugui aprofitar tot el seu moviment i empenta.

Tot seguit presento activitats que es poden fer a casa de manera seqüenciada per afavorir el desenvolupament psicomotor sense interferir en el seu desenvolupament natural, ni forçant postures a les quals encara no ha arribat per ell sol, com vaig explicar a l’altre article sobre “L’estimulació precoç”

PER ENFORTIR EL TO MUSCULAR:

Massatge infantil (cada dia)

  • Altres estiraments per millorar el to muscular:

(Amb el nadó estirat cap amunt, repetir unes 5 vegades cada moviment. Segons la predisposició del nadó. Mai obligar ni forçar el moviment. A poc a poc es pot incrementar el nombre de repeticions. Es fan després del massatge, però també es poden realitzar en altre moment. )

  • Flexionar les cames amb suavitat fins a pressionar l’abdomen i tornar a estirar-les. Realitzar el mateix moviment alternant una cama i l’altra.
  • Amb les cames flexionades, rotar cap a un costat les dues cames a la vegada sobre l’abdomen. Cap a un costat i cap a l’altre.
  • Obrir i tancar els braços sobre el pit de manera que es creuin. Després alternant els braços intentar estirar-los, un cap amunt i l’altre cap abaix.
  • Estirar el braç amb la cama contrària alternant un i l’altre. Després el mateix però creuant sobre el pit i braç contrari.
  • Aixecar suaument les dues cames a la vegada fins a aixecar les lumbars del terra.
  • Flexionar les cames i agafar peus i mans del nadó. Fer-lo rodar cap a un costat i l’altre del cos, com un balanceig sobre ell mateix. (De vegades ajuda posar paraules al moviment com per exemple: “din-dan, din-dan”).
  • Posar el palmell de la mà sota els peus del nadó perquè s’impulsi. També es pot fer amb el nadó cap a baix.
  • Tenir-lo estones als braços, ja que enfortirà el seu coll i esquena en general. Una bona manera és el porteig (amb fulards o motxilles ergonòmiques).
  • Deixar-lo cada vegada més estones a terra amb objectes perquè ell sol vagi fent moviments que l’aniran enfortint de manera global.

 EXERCITAR CANVI DE POSTURA I DESEQUILIBRI:

  • A sobre d’una pilota de pilates o de platja, col·locar al nadó sobre la seva panxa i, si es troba a gust (important aguantar amb fermesa perquè se senti segur), balancejar cap endavant i cap endarrere, cap a un costat i cap a l’altre.
  • L’adult s’estira panxa amunt a terra i col·loca al nadó sobre d’ell de manera que li pot veure la cara mentre li parla i acaricia suaument l’esquena.
  • Estirar al nadó sobre la seva panxa a terra i col·locar en la seva línia de visió una joguina que li agradi per convidar-lo a aixecar el cap (una caixa musical els hi agrada molt).
  • Es pot anar movent perquè explori i mogui el cap cap a un costat i cap a l’altre. També és important mirar-lo i anar-li parlant per cridar la seva atenció.(Mai forçar perquè no l’ajudarem i plorarà quan el deixem a terra. També acompanyar perquè no se senti sol. Molts pares diuen que el seu petit no vol restar en aquesta posició. Potser s’ha sentit forçat, cansat o sol. A poc a poc anirà agafant força i autonomia augmentant l’estona, però al principi s’ha d’acompanyar molt i sempre oferir objectes que els motivin molt).

En el pròxim article tractarem la coordinació óculo-manual, la rotació/volteig, el gateig i el posar-se dempeus i caminar.

 Eva Mª Garcia Vargas. Mestra d’ed. Infantil.

 Bibliografia:

“Guia d’activitats i d’equipaments per a l’educació física 0-3” Marisol gelonch i Fillat, Mercè Bassedas i Ballús, Montserrat Bastardes i Porcel, Mercè Vilaró i Tamburini.Edita Rosa Sensat

 “Fundamentació de la práctica psicomotriz” Bernat Aucouturier

 “Masaje infantil” Guia práctica para el padre y la madre. De Vimala Schneider. Ed.Medici