Centre per a la dona i l’infant

Consulta els nostres artícles i vídeos

🔎
Mostrant un article
🔄
14 de Setembre de 2015

Activitats per afavorir el desenvolupament psicomotor a casa (II part)

El moviment corporal té una incidència molt important en el desenvolupament tant físic com psíquic de l’infant. En aquesta segona part, us expliquem la coordinació òcul-manual, la rotació/volteig, com afavorir el gateig i posar-se dempeus i caminar.

Activitats per afavorir el desenvolupament psicomotor a casa (II part)

COORDINACIÓ ÒCUL-MANUAL

Estirar al nadó cap amunt en el terra a sobre d’una manta i, amb un cordill llarg, enganxar diferents objectes a l’alçada de les seves mans quan les estiri.

Al principi, abans que comenci a poder tocar els objectes, només els mirarà. Li cridaran l’atenció aquells que tinguin colors molt llampants i amb contrastos.

Poden ser robes amb puntets, línies, estampats variats, cd’s que giren brillants (pel darrere se’ls hi pot enganxar gomaeva de purpurina).

Es poden penjar tot tipus d’objectes i que no presentin perill: campanetes, picarols, boles de nadal, sonalles, cullerots de fusta, cintes... Les mateixes joguines que té, també enganxades.
Més endavant, quan ja pugui agafar amb les mans els objectes, com més variats de textura i forma més riquesa li aportarà: peces de ganxet, ràfia, esponja, cullerot metàl·lic...

LA ROTACIÓ/ VOLTEIG

L’infant amb un bon to muscular rodarà sobre ell mateix com a primer moviment de desplaçament.

Deixar a l’infant cap amunt a terra i deixar al seu abast joguines/objectes que li cridin l’atenció a una banda i l’altra. Això provocarà que hagi de girar si la vol agafar.

L’adult ha de deixar que sigui ell qui arribi als objectes, no fer-li el moviment, recordar que ell ha d’arribar sol i que tot moviment és de transició per arribar a un altre. Acompanyar amb la mirada assegut a prop seu.

AFAVORIR EL GATEIG

Aspectes a tenir en compte:

- Roba: còmoda, descalç (fins i tot sense pantaló perquè pugui aprofitar tot el seu impuls i moviment).

- Espai: sobre un terra que llisqui adequadament (la manteta es va arrugant i no permet desplaçament). S’aconsella un matalàs, però a casa podem fer servir un terra de goma-escuma, que més endavant frenarà possibles cops en plena fase d’experimentació motriu de l’infant (mínim 2x2 m).

- Paper de l’adult: Acompanyament visual. Intervencionista en el moment de provocar amb les seves expressions perquè el segueixi, i d’observador- acompanyant encoratjador en tot moment, perquè el nen se senti segur i recolzat.

- Respecte envers el ritme de cada infant i la modalitat de cadascun de desplaçament. Al principi s’arrossegaran sense aixecar el tronc de terra, emprant els braços i cames (reptació) per una superfície plana, més endavant aixequen el tronc i es desplacen sobre les quatre extremitats (gateig) per diferents espais. Alguns s’arrosseguen al principi cap endarrere i amb el gateig alguns adopten formes personals com asseguts, ajudats per les cames i la pelvis.
Alguns es desplacen impulsant els dos peus, d’altres només movent una cama, altres asseguts recolzant les mans i arrossegant el cul...

Situacions:

L’adult s’estira al terra mirant a l’infant i el provoca perquè el segueixi. L’adult es va desplaçant cap endarrere.

Posar-li al davant, a certa distància, algun objecte que li cridi molt l’atenció (de vegades l’objecte més simple per a nosaltres i que ell veu sovint però no el toca, com per exemple un marc de fotos, una planta amb flors, les nostres claus, la nostra cartera, un utensili de cuina...).

Deixar per terra tot tipus de joguines perquè les vagi descobrint.

Oferir una joguina/objecte que rodoli: pilota, rodari de fusta amb picarols a dintre, una taronja...

A sobre del nostre llit convidar-lo a passar obstacles: els nostres cossos, els coixins, la manta...

A sobre de la zona de goma-espuma posar coixins, el de lactància, cilindre inflable, pufs...per oferir diferents situacions de moviment: equilibris/desequilibris, voltejos i noves postures que aniran sorgint en la seva descoberta de moviment i transicions: pujar a quadrupèdia, posar-se sobre els genolls, rodolar endavant i endarrere, recolzar-se i iniciar-se en la bipèdia, mentre passa per mil postures i arrossegaments que li permeten la força i seguretat necessària per anar descobrint totes les seves possibilitats.

BIPÈDIA (POSAR-SE DEMPEUS I CAMINAR)

Gràcies a tots els moviments de transició l’infant anirà provant les seves possibilitats i a mesura que es va descobrint i superant els envaeix una satisfacció immensa, amb crits i somriures. No hi ha res més satisfactori que aconseguir els reptes per un mateix.

Posar a l’abast de l’infant suports que li permetin aixecar-se per ell mateix: pufs, baranes, sofàs, cadires, caixes... ell anirà provant i aprendrà a fer i desfer la posició, deixar-se caure per seguir desplaçant-se en quadrupèdia, i a poc a poc, desplaçar-se caminant amb suport, fins que es vagi deixant anar i ho faci tot sol.

Eva Mª Garcia Vargas. Mestra d’ed. Infantil.

Bibliografia:
“Guia d’activitats i d’equipaments per a l’educació física 0-3” Marisol gelonch i Fillat, Mercè Bassedas i Ballús, Montserrat Bastardes i Porcel, Mercè Vilaró i Tamburini.Edita Rosa Sensat

“Fundamentació de la práctica psicomotriz” Bernat Aucouturier


“Masaje infantil” Guia práctica para el padre y la madre. De Vimala Schneider. Ed.Medici